Seguretat

Els usos que la ciutadania fa de l’espai públic han de ser respectuosos i cal garantir l’ús normalitzat dels espais, sense criminalitzar cap individu o col·lectiu. En aquest sentit, la proximitat dels cossos de Guàrdia Urbana i de Mossos d’Esquadra és i ha estat fonamental per a conèixer la realitat de cada territori, ser més efectius, i donar un millor servei a la ciutadania. També ha estat fonamental la presència d'educadors/es de carrer que han fet una tasca de diagnosi de la situació, de treball preventiu i d'impuls de programes educatius que en general han donar molt bons resultats.
  • Continuar potenciant tots els aspectes de la seguretat vinculats amb la relació amb la comunitat, treballant tant des de la Guàrdia Urbana com des dels Mossos d’Esquadra de forma coordinada amb les Associacions de Veïns, les entitats de comerciants, etc.
  • Continuar impulsant el Consell de Seguretat i Prevenció del Districte com a espai d'interlocució entre la ciutadania i els cossos de Mossos d’Esquadra i Guàrdia Urbana.
  • Continuar apostant per la prevenció incrementant la presència d'educadors i educadores de carrer i reforçant el seu paper.
  • Continuar millorant els protocols d'actuació a la via pública introduint petites millores que afecten a la seguretat viària (millora de la senyalització, d'incorporació d'elements com fitons o semàfors, de canvis de sentit de circulació, etc.), especialment en àrees de proximitat a les escoles o en el procés de progressiva peatonalització de determinades àrees
  • Estendre l’experiència de fer camins amables i segurs i camins escolars, impulsant-ne a l’entorn de totes les escoles del Districte.
  • Dur a terme campanyes de conscienciació del vianant.
  • Continuar apostant pel control de l’accidentalitat: amb campanyes de control d'alcoholèmia, radars en llocs d'especial tendència a l'excés de velocitat, i amb una major vigilància de la Guàrdia Urbana a les cruïlles i carrers més conflictius en hores punta.
  • Extremar la disciplina vial, especialment quan els conductors/ores limiten la mobilitat i posen en perill la integritat dels altres, com les motocicletes que circulen per les voreres, o quan són infraccions que perjudiquen el transport com els carrils bici, passos de vianants, carrils i parades de bus, o sobre les voreres, impedint el pas de vianants.
  • Continuar incorporant elements de seguretat en el disseny d’espais públics, evitant que es creïn racons, espais foscos o recorreguts amb poca llum.
Un règim de sancions, tot i ser necessari, per si sol no sempre és capaç de evitar i donar resposta als problemes derivats del mal ús de l’espai públic.
  • Continuar apostant per l'adopció de mesures alternatives a la sanció econòmica quan es produeixin faltes d'ús inadequat de l'espai públic.
En cas de conflictes derivats de les necessitats d’espai i de la convivència, la mediació sovint és el millor mecanisme per arribar a una solució. La mediació permet garantir que tota la ciutadania i col·lectius afectats puguin negociar des de posicions d'igualtat, donant una sortida no judicial a petits conflictes sempre que les parts hi participin de forma voluntària.
  • Continuar reforçant la mediació com a mecanisme efectiu per a resoldre petits conflictes de convivència.